I et år præget af swipes har en ny generation af datere fokuseret på rejsen snarere end
destinationen. Den personlige rejse, at turde udforske og have en positiv indstilling er blevet nøgleordene for dating anno 2023 – hvis man spørger Tinder.
En Tinder-undersøgelse viste, at SDU i Odense topper på danskernes tinder-profil.
Nærmere bestemt viste undersøgelsen, at 87 % af unge singler anser universitetet som det ideelle sted at finde en partner.** Og hele 65 % angiver, at de vurderer potentielle matches på baggrund af studieretning og fælles faglige interesser.** De universiteter, der oftest nævnes i unge danskeres Tinder-bio, er KU, CBS og SDU.*
Tinders årlige Year in Swipe er tilbage og gør endnu engang status på året der gik, og de trends, udtryk og sange, som datere verden over lænede sig op ad i 2023. Her var der mindre fokus på, hvor forholdet var på vej hen og mere fokus på at skabe nye og gode oplevelser for sig selv –
mens man dater.
2023 var præget af tematikker som positivitet, optimisme og et særligt fokus på at skabe gode
relationer for sig selv. Singlerne fokuserede mindre på at finde den eneste ene til fordel for at få nye oplevelser og minder, der udviklede dem som person. En forfriskende og optimistisk tilgang, der fjerner presset fra at definere forholdet fra start og i stedet skaber rum til at udforske sig selv, og hvad en ny relation kan blive til gennem dating.
Dette skift til at bruge dating som en kilde til selvrealisering har givet anledning til årets største datingtrend.
Singler er mindre bekymret for udfaldet af et forhold og mere interesserede i at nyde
processen med at lære nye mennesker og sig selv at kende. Dating handler i højere grad om rejsen og mindre om “slutningen”. I 2023 var singler åbne for at møde nye mennesker for at få nye oplevelser og gode historier at fortælle, snarere end at have en traditionel målorienteret tilgang.
Datingtendenserne i 2023 afspejler virkelig et skift væk fra det traditionelle syn på forhold. Et situationship er ikke en dårlig ting, og datere vælger at deltage i begivenheder, der giver dem frihed til at få nye oplevelser og nyde ‘datingrejsen’. I år var datere åbne for alle måder at date
Melissa Hobley, Chief Marketing Officer hos Tinde
på, så vi tror, at 2024 helt sikkert også vil være et år, hvor datere har ja-hatten på.
Årets mest brugte emoji (🔛) på Tinder kan ses som et udtryk for en “altid på”-mentalitet blandt
singler*. Som en afspejling af popkulturen og musikkens evne til at bringe os tættere sammen,
kom de mest populære sange globalt på Tinder alle fra stærke kvindelige sangikoner som Taylor
Swift, Miley og Rihanna.
Andre emojis der hitter:
1. winking_face 😉
2. person_shrugging 🤷
3. smiling_face_with_smiling_eyes 😊
4. red_heart ❤️
5. smiling_face_with_sunglasses 😎
*Interne Tinder-data, august 2023
** Forbrugerundersøgelse fra Tinder udført af Opinium – undersøgelse af 1.000 britiske universitetsstuderende (18-25 år)
***Tinder datasøgning mest populære emojies i bio fra perioden Jan-Juli 2023.
MitOdense – det, der samler os