fbpx

TV 2 Danmark, Jysk Fynske Medier, SDU, TV 2 Fyn og Media City Odense (MCO) har underskrevet en hensigtserklæring med DSB Ejendomsudvikling om at skabe en medietech-by ved Jarlsberggade i Odense.

Første fase af den nye medieby, som ifølge visionen for projektet skal stå klar i starten af
2026, skal sætte nye standarder for innovation og samarbejde og sætte rammerne for fremtidens
arbejdsplads, hvor talent, teknologi og innovation er i fokus.

Parterne bag Media City Odense har gennem længere tid undersøgt mulighederne for at skabe et fysisk Media City Odense med en samling af medie-, tech- og uddannelsesinstitutioner, og i den forbindelse er medieklyngen i dialog med DSB Ejendomsudvikling (DSB EU), der ejer nabogrunden til Kvægtorvet ved banelegemet i Odense. Det samarbejde kulminerer nu med en hensigtserklæring, der åbner for, at DSB EU kan gå på jagt efter en investor, der kan blive partner i byggeprocessen og sende projektet ind i næste fase.

Vi har glædet os rigtig meget til at kunne løfte sløret for vores vision om et fysisk Media City Odense.
Det vil tage klyngesamarbejdet til et helt nyt niveau og give alle de deltagende virksomheder og institutioner et kæmpe forspring, når det kommer til rekruttering og udvikling.

Direktør for Media City Odense, Anne Dyrehauge.

C.F. Møller Architects er tilknyttet projektet og har udarbejdet en vision for de fysiske rammer og de første tentative skitser for det hus, der både skal kunne rumme traditionelle medievirksomheder og det omkringliggende økosystem såsom tech-virksomheder, marketing/kommunikation, film, spiludviklere og
uddannelsesinstitutioner. Og netop studiemiljøet er en afgørende faktor for at skabe det rette miljø.

De studerende er helt afgørende for, at vi kan lykkes med den teknologiske udvikling fremover. De kommer med den seneste nye viden i bagagen og har en hel masse idéer til, hvordan vi kan realisere nytænkning og arbejde endnu mere innovativt. Dét skal vi fremme, og det kræver et godt studiemiljø.
Samarbejdet med MCO og de rigtige fysiske rammer er med til at udvikle et innovations- og vækstmiljø, der kan tiltrække, udvikle og fastholde tech-branchens største talenter.

Bjarne Munck, Viceadm. direktør i Jysk Fynske Medier.

På SDU stræber vi efter at skabe viden og uddannelser af allerhøjeste karat. Det gør vi fordi, det er universitetets kerneopgave, men også fordi det til syvende og sidst skaber værdi for og med samfundet.
MCO-samarbejdet og de visionære planer om et nyt fælles domicil rummer derfor et stort potentiale for SDU. De første par års aktiviteter i MCO har allerede leveret adskillige eksempler på, at der opstår
noget fantastisk kreativt og interessant, når forskere og undervisere fra universitetet bliver bragt sammen med journalister, udviklere og konsulenter fra mediesiden. Vi glæder os derfor til samarbejdets
næste fase.

Jens Ringsmose, rektor på SDU.

Plads til store og små
Huset har potentiale til at rumme mere end 40.000 m2, og det er et vigtigt parameter for parterne i MCO, at der bliver plads til virksomheder i alle størrelser inklusive mindre startups.

Journalistik og kommunikation er i dag intet uden klog brug af teknologi. I Odense skyder nye innovation- og tech-firmaer op hver måned. De har brug for kunder som TV 2, Jysk Fynske Medier, TV 2 Fyn og byens store reklame- og kommunikationsbureauer. Og vi har brug for den ny viden, den nye teknologi og de nye ekspertiser. Derfor er det helt afgørende for det nye MCO-domicil, at det bliver et attraktivt hus for også de mindre medie-tech-virksomheder. Alt bliver lettere, når vi støder på hinanden på kryds og tværs ved kaffemaskinen, over frokosten eller falder i snak i en fredagsbar.

Esben Seerup, formand i Media City Odenses bestyrelse og direktør for TV 2 Fyn.

Vi er i skarp konkurrence om talenterne. Derfor kan det måske virke paradoksalt, at vi vil rykke tættere på vores konkurrenter. Men i Media City Odense tror vi på, at vi sammen kan skabe et så attraktivt miljø, der gør, at summen af talenter, vi sammen kan tiltrække, vil være større, og det kan vi
alle sammen få glæde af med et så visionært samarbejde som dette. Det er fortsat helt centralt, at TV 2 er forankret i Odense, og derfor er det også afgørende, at vi med etableringen af en medietech-by lige ved siden af Kvægtorvet bevæger os mod fremtiden, hvor tech og innovation er helt afgørende.

Anne Engdal Stig Christensen, administrerende direktør i TV 2 Danmark

Vil styrke Odenses position som Danmarks førende medieby
Tilblivelsen af en fysisk medieby ved banelegemet i Odense vil give virksomhederne i bygningen et markant udstillingsvindue til resten af Danmark, når de kører forbi med toget. Visionerne for den kommende medietech-by er ambitiøse. Det skal være centrum for Danmarks førende medieklynge og danne rammerne for fremtidens arbejdsplads. Derudover er målet at skabe en ny grøn bydel forankret i Odenses identitet. Byggeriet skal være mærkbart bæredygtigt og ikke mindst fremtidssikret, så der er fleksibilitet, når virksomheder vokser og ændrer sig.
Odense Kommune er strategisk partner i Media City Odense og har fulgt tilblivelsen af klyngen og
planerne om byggeprojektet tæt. Der er stort potentiale i at placere en fremtidig medieby lige midt i Danmark.

Mediebranchen står i en brydningstid. Vores medieforbrug ændrer sig hele tiden, og den teknologiske udvikling går så stærkt, at ingen kan gætte, hvordan mediebranchen ser ud om bare et, to eller fem år.
Det betyder både nye muligheder og nye udfordringer, og her kan en samlende, visionær medieby være det absolut bedste sted at finde svar på begge dele. Ved at forene talentmasse, forskning,
medievirksomheder, reklame- og techbranchen kan man skabe synergier, innovation og gå nye veje. Det er stærkt, at Odense kan blive et kraftcenter for den udvikling

Borgmester i Odense Kommune Peter Rahbæk Juel.

I DSB Ejendomsudvikling er vi glade for at være en del af dette visionære projekt, som ikke alene kommer til at sætte sit tydelige aftryk i Odense, men også vil få indflydelse på resten af landet. Vi glæder os til at gå i dialog med potentielle joint venture-partnere og ser frem til at gå i gang med arbejdet med at skabe de fysiske rammer og en ny grøn bydel, som vi vil bygge efter de højest mulige
bæredygtighedsstandarder.

Søren Beck-Heede, adm. direktør i DSB Ejendomsudvikling

Projektet er inspireret af den fysiske medieby i Norge, Media City Bergen, hvor mange af de vigtigste medieaktører i Norge er samlet under ét tag. Erfaringerne fra Bergen viser, at synergieffekterne ved at flytte sammen er store, både i forhold til produktion og øget rekruttering. Universitet i Bergen har siden
indvielsen i 2017 haft 250 studerende fra tre uddannelsesretninger lokaliseret i Media City Bergen, hvilket har medført et markant løft for de enkelte uddannelser.

MitOdense – det, der samler os

MitOdense anvender cookies. Ved at bruge mitodense.dk, har vi behov for at du godkender vores brug af cookies på siden. Cookies er lovpligtigt at informere om og med til at gøre din oplevelse bedre.   Læs mere