fbpx

Med et flot arrangement og mange fremmødte gæster blev 50 års jubilæet hos Danmarks Jernbanemuseum markeret med taler, talks, spændende rundvisninger, jubilæumsudstilling, bobler og tapas.

Af Anne Sofie Petersen/Odenseguide

Museets direktør Jens Toftgaard bød velkommen og gav herefter ordet videre til Odenses borgmester, Peter Rahbæk-Juel og bestyrelsesformand Mette Rosholm.
Under talerne blev særligt museets placering midt i det danske jernbanenet fremhævet, samt Odenses historiske betydning som knudepunkt for jernbaner i otte retninger – mange af disse nu omdannet til grønne stier.

Museet begyndte i 1935 som en lille samling på loftet i DSB’s hovedkontor i København og åbnede i 1975 i Odense som Danmarks Jernbanemuseum med en udstilling af store damplokomotiver og gamle vogne. Entréprisen dengang var 5 kr. for voksne og 2 kr. for børn.
I dag nærmer museet sig 3 millioner besøgende siden åbningen.

De omkringliggende områder har gennemgået en markant forvandling de seneste 10-15 år, og der er ambitiøse planer om at åbne området endnu mere op mod byen og havnen. I tæt samarbejde med Odense Kommune, DSB og forskellige fonde er fremtiden for museet både spændende og fuld af muligheder.

I Odense er der god plads til de imponerende udstillingsgenstande i den gamle remise. Lokomotiver og vogne i fuld størrelse står side om side, og gæsterne kan frit bevæge sig rundt og endda klatre ind i dem. Flere af de historiske tog og busser er stadig funktionsdygtige og anvendes regelmæssigt til kørsel, hvilket giver besøgende en levende oplevelse af jernbanens historie.

På jernbanemuseet tilbyder man en bred vifte af aktiviteter for hele familien. Senest visning af “Olsenbanden på Sporet” i forbindelse med Odenses nye spillefilmfestival OffSpring
Derudover er der løbende, mange andre spændende arrangementer og et omfattende legelandskab med minitog, LEGO og en nybygning af “Odin”, Danmarks første damplokomotiv

Jernbanemuseet nyder stor opbakning fra over 70 frivillige, som er centrale for driften. Derudover fungerer museet som mødested for mange – familier, mødregrupper, tog-entusiaster, kulturelle events og målrettede tilbud til bl.a. demensramte og personer med autisme. Kort sagt: Museet er for alle!

Et af højdepunkterne ved jubilæet var muligheden for at besøge Kongevognen fra 1937, for første og måske sidste gang blev gæster inviteret med indenfor.. Vognen har tjent tre regenter og blev brugt af dronning Margrethe II indtil år 2000, hvor hun fik en ny vogn i 60-års fødselsdagsgave.

Den gamle kongevogn er udstillet præcis, som dronningen efterlod den, dog uden de originale billeder af Helge Refn, som hun beholdt til den nye vogn. Besøget bestod af en 10 minutters guidet rundvisning, iført blå engangsovertræk, og begyndte i den kongelige salon.

Dagen bød også på inspirerende oplæg om museets historie, nutid og fremtid samt indblik i restaureringen af veterantog. Gæsterne kunne desuden besøge museets arkiv og få introduktion til jubilæumsudstillingen.

Et andet tilløbsstykke var de historiske DSB-busser, som frivillige, anført af Hans Julius Larsen, holder køreklar og vedligeholder med stor kærlighed.

Museet råder bl.a. over en Triangel-bus fra 1935 (bygget i Odense, – den står i udstillingen og kommer ikke ud at køre mere). Det er ligeledes tvivlsomt om den gamle DSB-dobbeltdækkerbus kommer på vejene igen, mest fordi det er svært med så høj en bus i Odense.
Til gengæld forventes den nyistandsatte DSB-bus fra 1957 at køre i påsken, side om side med den ikoniske røde DSB-bus fra 1966, som Hans Julius blandt andet har brugt til transport i forbindelse med “Forræderne på ukendt grund” ved Hvedholm Slot.

At køre de gamle DSB-busser er ikke for hvem som helst – det kræver både teknik og kræfter. Uden servostyring og med dobbelt udkobling som standard, er det en kunst i sig selv at få busserne sikkert ud på vejene. Museets chaufførteam består af syv engagerede frivillige i alderen 27 til 60 år, som både kører og vedligeholder busserne med stor omhu. Der afholdes jævnligt øvedage, og det skader bestemt ikke, hvis chaufførerne også kan krydre turen med en god historie eller to fra jernbanens verden.

Busserne kører i alle ferier, til jubilæer og ved månedlige weekendture. I påsken vil der være kørsel i timedrift, skiftevis mod havn og by. (Der køres ikke, når vejene saltes om vinteren.)

Under hele arrangementet var der et fint traktement bestående af bobler, vand, sandwiches og tapas – en festlig og værdig fejring af museets 50-årige historie.

Der var desuden mulighed for at købe antikvariske jernbanebøger og spændende souvenirs fra museets butik – til glæde for både samlere, entusiaster og nysgerrige besøgende.

MitOdense – det, der samler os

MitOdense anvender cookies. Ved at bruge mitodense.dk, har vi behov for at du godkender vores brug af cookies på siden. Cookies er lovpligtigt at informere om og med til at gøre din oplevelse bedre.   Læs mere