Danskernes biler bliver større, men det gør parkeringspladserne på Fyn ikke, og det giver travlhed på de værksteder, der har specialiseret sig i netop Bilka-buler.
Danskernes biler bliver større, men parkeringspladserne følger ikke med. Ifølge tal fra Danmarks Statistik var 57 procent af danskernes nye familiebiler i 2023 en SUV (Sport Utility Vehicle), der er højere og bredere end andre biler – nogle næsten to meter i bredden. Men mange parkeringspladser på Fyn er fortsat kun 230 centimeter brede, som anbefalet frem til 2012. Og selvom anbefalingen fra Vejdirektoratet i dag lyder på 250 centimer, er mange parkeringspladser stadig mindre end det.
De få centimeter, der altså er at gøre godt med, når en stor bil skal ind på parkeringspladsen, giver flere betydeligt flere parkeringsskader – også kendt som Bilka-buler. Det oplever man hos Buledoktor i Odense, hvor man har specialiseret sig i netop den type skader.
Vi håndterer rigtig mange parkeringsskader, bredt kendt som Bilka-buler, og vi har bestemt kunnet se, at der er kommet flere af dem de senere år i takt med, at bilerne er blevet større. Særligt efter at SUV’en er blevet så populær, er der flere, der får banket døren ind i siden på bilen ved siden af. Der er jo ganske lidt plads at arbejde med, når en bil på næsten to meter i bredden skal ind i en almindelig parkeringsbås.
Mogens Christiansen, direktør hos Buledoktor.
Kan repareres uden lakering
Syv ud af ti Bilka-buler kan udbedres, uden at der skal svejses, spartles og lakeres – sådan lyder vurderingen hos Buledoktor. De teknikker, der benyttes i stedet, er teknikker, som Buledoktor har specialiseret sig i og som er medvirkende til, at mange parkeringsskader bliver sendt fra forsikringsselskaberne til Buledoktors værksted i Odense.
Ved mange af de traditionelle reparationsmetoder bruger man spartelmasse, lakering eller udskiftning af dele, når bilen har fået en bule, og det kan både forringe værdien af bilen, men det sviner også langt mere end nødvendigt i CO2-regnskabet. Syv ud af ti Bilka-buler kan repareres ved smart repair som eksempelvis PDR, som står for ’paintless dent repair’, hvor man prikker indefra eller benytter lim på døren til at hive bulen ud, så man undgår at udskifte dele eller lakere.
Mogens Christiansen, direktør hos Buledoktor.
Teknikkerne er populære hos forsikringsselskaberne, der både kan spare penge og CO2 på skadessagerne.
Mange har i dag parkeringsskader som en del af deres forsikring, og det betyder, at en stor del af de reparationer, vi udfører, kommer gennem forsikringsselskaberne. De sparer både penge på metoderne, fordi der ikke skal bruges spartelmasse eller lak, men det pynter også på ESG-rapporten, fordi vi sparer helt op til 99 procent CO2 ved at gøre det på den her måde.
Mogens Christiansen, direktør hos Buledoktor.
MitOdense – det, der samler os