Et stigende antal danske virksomheder bruger kunstig intelligens, og særligt inden for information og kommunikation er udviklingen voldsom med en stigning fra 44 procent af virksomhederne i 2023 til 68 procent i år. I Odense sparer de mange penge.
I dag anvender mere end hver fjerde af de danske virksomheder kunstig intelligens, og det er især virksomheder inden for information og kommunikation, der trykker speederen i bund, når det kommer til at teste mulighederne af inden for AI. På et år er andelen af virksomheder inden for kommunikation og information, der bruger AI, vokset fra 44 procent i 2023 til hele 68 procent i 2024. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Sparer 1,5 millioner på AI
Allerede i år har virksomheden JABS Group i Odense, der arbejder med markedsføring af forskellige brands inden for vinduer og døre, nået en besparelse på 1,5 millioner kroner ved brug af AI. Teknologierne bruges blandt andet til generering af produkttekst, speak, billeder, videoer og originalmusik dertil.
Vi opnår en enorm besparelse ved at bruge AI. Vi sparer ved ikke at skulle hyre eksterne skuespillere, speakere og fotografer, hver gang vi skal lave noget nyt eller ændringer til det, vi allerede har produceret. Indhold genereret af AI skal ikke genforhandles med dyre licenser, når det skal bruges på nye kanaler. Vi arbejder på at komme derhen, hvor vi kan producere reklamer udelukkende med AI. Vi sparer mange udgifter til eksterne ressourcer og gør samtidig vores egne medarbejdere mere effektive – I nogle tilfælde har vi set en øgning af vores effektivitet med 500 procent.
Thomas Hasse Therkildsen, Head of Commercial & Marketing hos JABS Group.
Opdateringer på daglig basis
Nede i AI-maskinrummet bliver der testet nyt af på daglig basis. Den tiltagende brug af de intelligente værktøjer handler i høj grad om, at udviklingen det seneste år er gået ekstremt hurtigt.
Tidligere har man ventet et halvt eller et helt år på små opdateringer til almindelige billed- og videoredigeringsprogrammer. Udviklingen af kunstig intelligens går lige nu så stærkt, at der nærmest dagligt kommer nye programmer og opdateringer. Før har vi lavet alt vores markedsføringsmateriale fra bunden. Et hus med et vindue skulle findes i virkeligheden og have vinduet monteret, og der skulle tages billeder i det rigtige vejr med skuespillere og fotografer og speak og musik efterfølgende. Nu bruger vi AI til at skabe det hele. Vi kan realisere en idé, som vi ellers ikke økonomisk havde kunnet forsvare at lave.
Emil Lyngbo, design manager hos Jabs Group.
Meget mere end Chat GPT
De fleste danskere kender efterhånden til Chat GPT, der blot er et ud af et væld af intelligente værktøjer, der er blevet spyttet ud af Silicon Valley de seneste år. Ud fra referencer, man fodrer diverse intelligente programmer med, kan man nu skabe eksempelvis både speak, nye billeder og endda original musik.
Det er åbenlyst, at værktøjerne har potentiale – det interessante er at sætte dem sammen. Vi bruger et program til at generere et billede ud fra et referencebillede, et andet program til at opskalerede det, et tredje til at skabe video, et fjerde til musik, et femte til speak og sådan kan vi blive ved. Der er stadig en stor portion kreativ proces i det. I fremtiden vil vi kunne personalisere markedsføringen til den enkelte forbruger ved samkøring af data fra sociale medier og AI, sådan at de annoncer, vi ser på sociale medier, vil være skræddersyede til den enkelte. Det er altså kun fantasien, der sætter grænser – også den kan få hjælp fra AI.
Emil Lyngbo, design manager hos Jabs Group.
MitOdense – det, der samler os