fbpx

Den 1. december ruller Coca-Colas ikoniske juletruck ind i Odense, så børn og voksne kan opleve julestemningen og støtte den gode sag hos Røde Kors.

Røde Kors og Coca-Cola forener igen i år kræfterne i en fælles mission. Når julelastbilen ruller ud til byer landet over, er målet igen at samle ind til Røde Kors’ Julehjælp, så flere danskere kan få del i juleglæden.

Julen er hjerternes fest. Men det er ikke alle, der oplever juleglæden. For mennesker i sårbare situationer kan julen være en svær tid, hvor økonomiske og sociale afsavn mærkes endnu stærkere. 

For mange betyder julen hyggeligt samvær med familie og venner, men for dem, der sidder ufrivilligt alene, kan ensomheden være særlig svær i netop juletiden.  I år er missionen traditionen tro at få danskerne til at finde deres “indre” julemand frem og samle ind til Julehjælpen samtidig med, at der sættes fokus på ensomhed i julen. Det er med en opfordring til at dele juleglæden, når julelastbilen besøger Odense den 1. december, når den stopper ved SuperBrugsen på Højbyvej 48, 5260 Odense fra kl. 11-15.

Ved julelastbilens stop kan man støtte Røde Kors’ Julehjælp ved at købe ikoniske Coca-Cola julelastbil og andre ornamenter til juletræet eller få en gratis Coca-Cola Zero Sugar dåse med sit navn på. Hver dåse har en hjerteformet QR-kode, der fører direkte til en donationsside, hvor man kan bidrage til Julehjælpen.

Ifølge WHO føler 600.000 danskere sig ensomme, og langvarig ensomhed kan have store personlige og samfundsmæssige konsekvenser. Dog viser en ny Verian-undersøgelse fra Røde Kors og Coca-Cola at der er der lys i mørket. Tal viser, at halvdelen af danskerne vil åbne deres hjem for andre til jul. 

Sidste år uddelte Røde Kors Julehjælp til i alt 21.000 familier i Danmark blandt andet takket være helt almindelige danskere. Julehjælpen eller en juleaften i et fællesskab kan ikke alene redde et menneske fra ensomhed, men det kan være et skridt i den rigtige retning. 

Røde Kors Julehjælpen tillader Røde Kors at give en økonomisk håndsrækning til sårbare børnefamilier og en invitation ind i Røde Kors-fællesskabet efter jul.

Generalsekretær Anders Ladekarl

Det er de unge, der har de største hjerter

Verian-analysen viser, at 16 % af danskerne føler sig ensomme i julen. Det er særligt de unge mellem 18-35 år, der mærker ensomheden mest, i alt 13 % mod henholdsvis 7 % og 5 % i aldersgrupperne 35-59 og 60+. Men netop den gruppe er samtidig den, der er allermest villig til at hjælpe andre i højtiden. Hele 21 % svarer, at de godt kunne overveje at invitere en fremmed med hjem juleaften mod 18 % og 11 % i de to ældre aldersgrupper 35-59 og 60+. Røde Kors har også initiativet Julevenner, hvor mennesker, der ønsker at holde jul med andre, bliver matchet.

Det glæder os, at så mange danskere har en indre julemand i sig, og vi ser frem til at møde dem ved julelastbilens stop rundt om i landet.

Annette Spanggaard, direktør for public affairs, kommunikation og CSR hos Coca-Cola.

MitOdense – det, der samler os

MitOdense anvender cookies. Ved at bruge mitodense.dk, har vi behov for at du godkender vores brug af cookies på siden. Cookies er lovpligtigt at informere om og med til at gøre din oplevelse bedre.   Læs mere